یمانی موعود کیست ؟

  در منابع شیعه برای نام یمانی که بنا بر روایات شش ماه قبل از ظهور خروج میکند هیچ حدیثی از معصومین علیهم السلام به دست ما نرسیده است.  ولی در منابع اهل سنت گفته شده که اسم او حسن یا حسین است و از صنعا قیام میکند :

  علامه مجلسی از کتاب مشارق الانوار برسی، از کعب بن حارث از سطیح کاهن (یکی از پیشگویان غیرمسلمان)، چنین نقل می‌کند:

 

 ... سپس از صنعاء یمن مردی (با پرچم) سفید، بسان پنبه به نام حسین یا حسن، قیام می‌کند و با قیام او سختی فتنه‌ها پایان می‌یابد. در این هنگام شخصیت مبارک و پاک و هدایت کننده و هدایت شده (امام عصر) ظهور می‌کند. (مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 162)

همچنین حدیث از منابع اهل سنت، "سعید" نامیده شده و او را "نصر" نیز خوانده‌اند. درباره دلیل نامیدن وی به نصر، از رسول اکرم (ص) نقل شده که زیرا خداوند را یاری میرساند.

 صاحب اعماق که به دست او دشمنان نابود میشوند، نصر نام دارد. به این دلیل نصر نام گرفته است که نصرالله و یاری دهنده دین خدا است و اسم او را سعید هم گفته اند.(متقی هندی،  کنز العمال 11، حدیث 31443)

 در کتاب فلاح السائل، حدیثی منقول از امام باقر علیه‌السلام است: ... و خروجُ رجلٍ من وُلد عَمّی زیدٍ بالیمنِ؛ (سید بن طاوس، فلاح السائل، ص 171)  یعنی ... و قیام مردی از خاندان عمویم زید در یمن❗️

 در این حدیث اگر خروج مردی از یمن، همان یمانی باشد، پس نشان می دهد که یمانی، از نسل زید بن علی می باشد. بنابراین، نمیتوان قاطعانه گفت که یمانی از سادات بنی هاشم است. باید منتظر ماند و آینده را دید. در هر حال صرفنظر از نسب یمانی، دین و مذهب وی، همانطور که ذکر خواهد شد، پیرو حضرت علی، آیین حق و مذهب امیرالمومنین و شیعه می باشد.

 بنا بر روایات یمانی احتمالا از کشور یمن و منطقه صنعاء خروج میکند که بیشتر شیعیان این منطقه، از شیعیان زیدیه می باشند .

 برخی محققان من جمله علامه کورانی یمانی موعود را منطبق بر سید حسن نصرالله میدانند چون در روایات اسامی که برای یمانی ذکر شده اند به حسن و نصر اشاره شده و همچنین سید حسن نصرالله بر اساس گفته ایشان نسبی یمنی دارند .

 برخی محققان  به پرچم سفید و نام نصر که تداعی کننده ی انصارالله در یمن است و همچنین روایات خروج یمانی از صنعا اشاره کرده و خروج یمانی موعود را به شش ماه قبل از ظهور از میان همین گروه نسبت میدهند .

برخی محققین به وجود دو یمانی معتقدند یکی با پرچم زرد و دیگری با پرچم سفید❗️